Přes 300 let zkušeností

První banka v Indii, General Bank of India, byla zřízena již v roce 1786. Do konce 60. let minulého století v Indii fungovalo přes tisíc malých bank, nad kterými držela dohled Reserve Bank of India, centrální banka země založená v roce 1935. Následovalo období znárodňování mezi lety 1969 a 1991 a od počátku 90. let prakticky doposud prochází bankovní systém rozsáhlou liberalizací a reformami a zažívá nebývalý růst doprovázený významným zlepšením jeho kvality aktiv a efektivity. Indický bankovní systém byl pravděpodobně jeden z mála velkých bankovních systémů, které z globální finanční krize v roce 2008 vyšly bez úhony.

Moderní bankovní služby

Banky v Indii lze rozdělit do tří skupin, a to na obchodní banky (cca 100), regionální venkovské banky (cca 200) a ostatní, tedy přes 350 družstevních bank a desítky dalších bank a společností. Komerčnímu bankovnictví v Indii dominuje třicítka státních bank ovládajících většinu aktiv, rozdělit je můžeme na domácí a zahraniční. Největší tuzemská banka je veřejnoprávní State Bank of India. V indickém bankovním sektoru ale panuje tvrdá konkurence. Bankomaty, internetové bankovnictví a mobilní bankovnictví jsou nyní v Indii zcela standardní službou. Dle studie KPMG ve fiskálním roce 2011/12 tvořily bezhotovostní platby 91 procent z celkového počtu transakcí v hodnotovém vyjádření a 48 procent, co se týká objemu. Jako majitel účtu rozhodně nebudete muset čekat několik hodin na přepážce pro získání dokladu nebo pro výběr peněz ze svého účtu, jak se i dnes někteří nepodloženě obávají.

Překotný rozvoj

Indické banky se také agresivně rozšiřují ve světě. Zatímco v září 2006 mělo celkem 18 indických bank 112 poboček mimo Indii, o pět let později, v září 2011, to bylo 22 bank s 244 pobočkami. V roce 2007 bylo dle britského mezinárodního žebříčku Brand Finance mezi top 500 bankami světa 6 indických bank, loni jich bylo již 20. Nejvýraznějším úspěchem indického bankovního systému v průběhu posledních tří desetiletí ale bylo vytvoření rozsáhlé sítě, která se neomezuje pouze na indické metropole a velká města, ale dosahuje i do odlehlých částí země. Stále však přibližně polovina obyvatelstva stále nemá přístup k bankovním službám. Usnadnění přístupu k finančním službám je v popředí zájmu regulátorů a politiků v Indii, kteří pro bankovní růst tvoří vhodné podmínky. Očekává se, že Indie zůstane zemí nabízející příležitosti pro tuzemské a zahraniční banky i v průběhu několika příštích desetiletí. V současnosti zhruba 145 milionů indických domácností nevyužívá oficiální bankovní služby, což je největší číslo na celém světě. Z 600 tisíc vesnic v Indii využívalo v loňském roce tyto služby pouze cca 140 tisíc. S rostoucím příjmem na obyvatele, příznivým demografickým vývojem a již zmíněnou vstřícnou politikou a vhodným regulačním prostředí je Indie vynikajícím zázemím pro rozkvět bankovnictví v následující dekádě.