MiG 21 již nevyhovuje

Indický lehký víceúčelový taktický stíhací letoun 4. generace, který nese název Tejas, představuje významný mezník v indickém leteckém průmyslu. Klade si totiž za cíl postupně nahradit stárnoucí a již nespolehlivou letadlovou flotilu MiG -21.

Sovětské letouny MiG-21 byly páteřními bojovými stíhačkami indického letectva skoro 50 let a jejich flotila čítala téměř 1000 letadel. V současné době provozují indické vzdušné síly celkem 254 letounů MiG-21, přičemž od dubna 2003 do listopadu 2013 se jich 38 zřítilo.

V květnu 2012 indický ministr obrany A. K. Antony prohlásil, že 171 indických pilotů, 39 civilistů, 8 servisních pracovníků a jeden člen posádky přišli o život při nehodách letounů řady MiG, která zahrnovala od roku 1971 do roku 2012 modely MiG-21 až MiG-29.

Tyto nehody a snaha ozbrojených sil zlepšit zbraňový systém svých letadel vedly vládu k zahájení kroků k nahrazení MiG -21.

Zrod a zařazení Tejas

Projekt stíhačky Tejas zahájený v roce 1983 pod názvem Light Combat Aircraft Program byl o několik let odložen kvůli obtížím spojeným s vývojem stíhačky zcela od základů, což mělo za následek velký nárůst nákladů. Na návrhu a vývoji letadla se také podílela vládní agentura Aeronautical Development Agency se společností Hindustan Aeronautics jako hlavním partnerem.

Letoun má speciální digitální systém řízení letu a pro výrobu trupu letounu byly ve velké míře použity kompozitní materiály, které zajišťují větší pevnost a snižují viditelnost na radaru.

Letouny, které jsou poháněny motory General Electric, obdržely tzv. počáteční provozní povolení od indické vlády v lednu 2011. Druhé počáteční provozní povolení, které znamená, že jsou připraveny k provozu za všech podmínek, získaly v prosinci loňského roku. To umožnilo společnosti Hindustan Aeronautics zahájit sériovou výrobu a proniknout do letadlové flotily indické armády.

Společnost Hindustan Aeronautics plánuje v letošním roce nejdříve vyrobit osm jednomotorových stíhaček a po následných konzultacích s letectvem a ministerstvem obrany tento počet v pozdější fázi zdvojnásobit.

Stíhačka Tejas nebude akceschopnou až do roku 2015, kdy obdrží finální provozní povolení zahrnující integraci zbraňových systémů a doplňování paliva za letu.

Modernizace indické armády

Indie nezůstává v modernizaci armády pozadu za svými sousedy Čínou a Pákistánem. V současnosti je co do hodnoty největším dovozcem zbraní na světě s průměrným ročním rozpočtem na obranu více než 30 miliard dolarů. Indie dováží asi 70 procent svého obranného vybavení, jako například válečné lodě, vrtulníky, rakety a radary, a to především z Ruska, Izraele, USA a Francie.

Jedním z klíčových obranných projektů Indie je získání 126 stíhaček Rafale od francouzské společnosti Dassault Aviation v hodnotě více než 10 miliard dolarů. Zatím ale stále probíhají obchodní jednání.

Indie také společně s Ruskem vyvíjí bojovou stíhačku páté generace a provádí modernizaci flotily dalších letounů, včetně Mirage-2000 a MiG-29. Řada změn se již realizuje nebo je plánována i pro další armádní stroje a zařízení.