Podle agentury Centre for Media Studies bude stát letošní volební kampaň k všeobecným volbám na přelomu dubna a května trojnásobek toho, co se utratilo při předchozích volbách v roce 2009, a to přibližně pět miliard amerických dolarů.

Jedná se tedy o nejdražší volební kampaň v historii země a zároveň druhou nejdražší v celé historii. Konkurovat jí může totiž pouze americká prezidentská kampaň v roce 2012, která stála dle odhadů ještě o dvě miliardy více, tedy celkem sedm miliard dolarů.

Z výdajů na předchozí indické volby těžila široká škála firem, od mediálních a propagačních skupin, které získávají příjmy z reklamy v rámci kampaně, až k firmám na spotřebitelském základě, jež nepřímo profitují z celkového skokového nárůstu výdajů. Indický reklamní průmysl očekává podle výhledu největší místní agentury v zemi, Madison Media, injekci ve výši 800 milionů dolarů v průběhu volebního období.

Indická ekonomika dle předběžných odhadů již druhý fiskální rok po sobě roste tempem nižším než pět procent, což je nejhorší výsledek od 80. let. Výdaje na letošní volební kampaň by mohly ekonomiku podpořit, avšak podle ekonomů by se mělo jednat jen o dočasný výkyv v průběhu druhého čtvrtletí roku 2014. Navíc velká část výdajů na kampaň zůstane v bující černé ekonomice.

Odhad výdajů agentury Centre for Media Studies je založen na analýzách rostoucích nákladů v rámci místních a státních voleb v uplynulých pěti letech. Rovněž zkoumá možnosti rizika úplatků pro voliče i volební orgány a další zúčastněné. Podle zjištění jsou skutečné náklady na kampaň přibližně desetkrát vyšší, než je oficiální limit. Nejvíce peněz jde přitom na mítinky a mediální kampaně, do kterých se skryje mnohé. Podle odhadů obdržely v posledních třech letech volební orgány od politiků celkem asi 32,65 milionů dolarů v podobě skryté hotovosti.

Výdaje na letošní volební kampaň ale jasně indikují jednu věc – ve hře je hodně a jedná se o významný mezník nejen pro Indy, ale i pro zbytek světa, který vývoj ostražitě sleduje.